Dit kan voor een uiteenlopend gamma aan vragen:
autisme (of vermoeden van)
AD(H)D (of vermoeden van)
hoogsensitiviteit (of vermoeden van)
hoogbegaafdheid (of vermoeden van)
psycho-educatie
Een broer of zus zijn van ...
sociale vaardigheden
algemene aandacht/concentratie en werkgeheugen
leren leren (al dan niet met een leerstoornis en/of probleem met aandacht en concentratie)
plannen en organiseren
assertiviteit / weerbaarheid / zelfbeeld en welbevinden
woedebeheersing
...
Dit kan voor een uiteenlopend gamma aan vragen, gaande van algemene opvoedingsondersteuning tot gespecialiseerde ondersteuning in de opvoeding van een kind/jongere met bijzondere noden.
de opvoeding van een kind/jongere met autisme, AD(H)D, hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, ... (of vermoeden van)
psycho-educatie
visualisatie en aanbrengen van structuur
assertiviteit / weerbaarheid / zelfbeeld en welbevinden van het kind/de jongere
woedebeheersing en omgaan met conflicten
het mee begeleiden van leren leren / huiswerk / plannen en organiseren
het (zelfstandig leren) invullen van vrije tijd
problemen rond slapen, voeding, zindelijkheid, ...
...
Dit bijvoorbeeld in afwachting van de opstart van een gespecialiseerde thuisbegeleidingsdienst.
Een traject schoolondersteuning of een schoolobservatie kan zich richten op vragen vanuit het kind/de jongere, de ouders of de school zelf:
gespecialiseerde didactiek (bijv. bij leerstoornissen, AD(H)D, autisme, DCD, ...)
klaspraktijk: klas- en gedragsmanagement
differentiatie, aanpassingen en hulpmiddelen
hoe omgaan met huiswerk
psycho-educatie: zowel voor kinderen/jongeren als voor leerkrachten
klasinrichting en speelplaatsinrichting (bijv. ASS- en AD(H)D-vriendelijk)
school- en/of richting-oriëntering
...
De gemiddelde duur van een schoolobservatie bedraagt 5 uur:
de observatie duurt een volledige voormiddag, inclusief de middagspeeltijd en eetsituatie.
indien er 2 klasleerkrachten zijn (duo-baan) wordt getracht om beide leerkrachten te observeren
er is aandacht voor het volgen van lessen gegeven door ambulante leerkrachten en/of minder gestructureerde lessen (LO, knutselen, ...)
Elke observatie houdt een gesprek met de klasleerkracht(en) in
Na de observatie wordt er een uitgebreid verslag opgemaakt, bestaande uit verschillende onderdelen.
De geobserveerde gegevens worden volgens verschillende domeinen gebundeld:
welbevinden en betrokkenheid
communicatie, sociale interactie en -begrip
werkhouding, gedrag en schoolse vaardigheden
probleemoplossend denken en flexibiliteit
Daarnaast wordt er ook een volledig uitgeschreven chronologische weergave van het verloop van de observatie bijgevoegd.
Tenslotte worden er handelingsgerichte adviezen gegeven (vrijblijvend).
Let wel: een traject schoolondersteuning of een schoolobservatie kan enkel mits toestemming van de school zelf en zal (bijna) steeds op kosten van de ouders zijn indien het een traject rond een individuele jongere betreft.
Zo zal je ervaren hoe het is om
vast te lopen in communicatie
te mislukken (zelfs in heel eenvoudige zaken) omdat er teveel prikkels tegelijk binnenkomen
frustraties te voelen omdat je telkens met je hoofd tegen een muur botst, maar de reden niet ziet, laat staan de oplossing
aan te voelen dat je sociaal niet mee kan, ‘de andere / de vreemde’ te zijn
maar ook te ervaren welke dingen je nu eenmaal veel beter kan dan een niet-autistisch iemand
Theorie en inzichtingen rond autisme, gebracht in begrijpbare taal, met concrete voorbeelden
Een inleefcursus met verschillende doe-activiteiten die de theorie levend maken en je laten ervaren hoe het voelt om met autisme te leven in ‘onze wereld’
Concrete, praktische en haalbare tips hoe om te gaan in je dagelijkse praktijk met autisme, zowel preventief als oplossingsgericht
Ruimte voor eigen casussen, vragen, … waar we samen naar een antwoord op zoek gaan
Op het einde van de dag ga je naar huis met vele nieuwe ervaringen en inzichten, maar ook met een hele lading aan praktische tips, die de volgende dag meteen kan inzetten in de praktijk.
Zo zal je ervaren hoe het is om
te mislukken (zelfs in heel eenvoudige zaken) omdat er teveel prikkels tegelijk binnenkomen
steeds opnieuw met alle goede moed te beginnen, maar het toch niet lukt
steeds hard tegen je eigen impulsen, gedachten en lichaam te moeten vechten
frustraties te voelen omdat je telkens met je hoofd tegen een muur botst, maar dit niet onder controle hebt, laat staan een oplossing vindt
aan te voelen dat je sociaal niet altijd mee kan, anderen je ‘te ruw/de druk’ vinden, ook al merk je dat zelf niet
maar ook te ervaren welke dingen je nu eenmaal veel beter kan dan een niet-AD(H)D iemand
Theorie en inzichtingen rond AD(H)D, gebracht in begrijpbare taal, met concrete voorbeelden
Een inleefcursus met verschillende doe-activiteiten die de theorie levend maken en je laten ervaren hoe het voelt om met AD(H)D te leven in ‘onze wereld’
Concrete, praktische en haalbare tips hoe om te gaan in je dagelijkse praktijk met AD(H)D, zowel preventief als oplossingsgericht
Ruimte voor eigen casussen, vragen, … waar we samen naar een antwoord op zoek gaan
Op het einde van de dag ga je naar huis met vele nieuwe ervaringen en inzichten, maar ook met een hele lading aan praktische tips, die de volgende dag meteen kan inzetten in de praktijk.